STROKOVNO

Smrtnost novih podjetij je zelo velika, po statistikah GEM po petih letih od ustanovitve uspešno posluje samo vsako deseto podjetje. Kako vendarle zgraditi most med idejo, start-upom in uveljavljenim podjetjem, smo govorili z enim od redkih serijskih podjetnikov v Sloveniji, mag. Samom Lubejem.

Kot ste omenili, ravnokar intenzivno delate na svojem desetem start-upu, po tem, ko ste kot start-up manager, solastnik, tudi direktor pustili sled v obliki petih podjetjih, ki uspešno poslujejo že več kot pet let. Kako ste začeli?

V službi! (smeh) No, dve leti sem bil v službi. Dlje nisem vzdržal. V treh različnih sem nabiral izkušnje in pogum, potem sem leta 1997 dal odpoved in od takrat dalje delam kot podjetnik. 1999 smo s tujim partnerjem ustanovili prvo podjetje za prodajo po pošti, hkrati pa že razvijali koncept projekta www.vzajemci.com. Nato so v letih 2001–2004 sledili še štirje start-upi.

Kaj je za vas tisto odločilno, kar vas prepriča, da je v neki ideji potencial podjetja, ki se bo dolgoročno uveljavilo?

Najprej, treba je najti področje, ki je zanimivo in se bo v naslednjih letih hitro razširilo in postalo zanimivo za dovolj širok krog ljudi. Zadaj mora biti prepričljiva kalkulacija brez čustev in pretiravanja. To je bila recimo leta 1995 mobilna telefonija, leta 2001 vzajemni skladi, sedaj pa recimo obnovljivi viri energije in še kaj. Treba je uloviti val nekega množičnega trenda na začetku in se nato peljati na njem.

Je to dovolj za uspešen start-up?

Ne, kje pa. Posebej danes, ko je poslovni svet vse hitrejši in poln sprememb, je ključen tim, ki mora kakovostno pokriti ključna področja za uspeh start-upa, imeti primerno zunanjo podporo tako z vidika financ, strokovne pomoči, časovne zavezanosti, prostorov. Potem pa vztrajnost, delo, prilagajanje ideje in projekta novim spoznanjem in stvarnosti in spet delo, vztrajnost … Start-up je kot hišica iz kart – eno področje pade in pade cel projekt.

Recimo, da je začetek uspel in podjetje uspešno posluje. Kdaj in kako se začne na tej osnovi graditi trdno in dolgoročno uspešno podjetje?

Prvič, že sama ideja mora biti dolgoročno zanimiva in vzdržna. Tim mora imeti ključne prednosti, znanja ali patent, oz. nekaj drugega, kar je za druge težko ali celo neulovljivo. Drugič, med soustanovitelji oz. člani tima morajo biti vloge zelo jasno razporejene in zapisane že od začetka. Tako z vidika kompetenc in kaj bo kdo prispeval oz. naredil kot tudi vlog v smislu solastništva. Vsak mora dati jasno vedeti, kaj pričakuje od podjetja in do kod mu je zanimivo sodelovati v projektu. Dobrodošla je tudi zaveza članov tima, da bodo tim zapustili šele, ko bodo vpeljali primerno zamenjavo.

Kaj pa na dolgi rok?

Predvsem bi morali že v zgodnji fazi rasti načrtno postavljati in razvijati kader, ki bo lahko prevzel ključne kompetence. Ta kader mora še posebej rasti s podjetjem, da se lahko ustanovitelj nekega dne umakne z vseh funkcij. Slovenci na podjetja na žalost gledamo predvsem kot na molzne krave in ne kot na nekaj, kar gradimo tudi kot del premoženja in samostojen poslovni sistem, ki se je zmožen dolgoročno razvijati in rasti tudi brez aktivnega sodelovanja lastnika. Iz svetovalnih izkušenj vem, da uspešni slovenski podjetniški družini podjetje predstavlja 75 % in več od celotnega premoženja. Na žalost le redkokateri slovenski podjetnik začne pravočasno razmišljati o svojem odhodu iz podjetja. Tako v smislu ključnega strokovnjaka, managerja, kot tudi lastnika, ki zavestno načrtuje, kako bo to premoženje unovčil.

PIŠE: Katja Dadič, izvršna urednica