LIFESTYLE

Življenjski slog današnjega človeka je z gibalnega vidika precej monoton. Prevladujejo statični in sedeči položaji, monotoni ter ponavljajoči se gibi in enostranske obremenitve hrbta. Naša muskulatura trupa je premalo aktivna, zato počasi oslabi. Povečuje se odstotek maščobnega tkiva, velikokrat se pojavlja tudi problem prekomerne telesne teže.

Če združimo učinke oslabele muskulature trupa in prekomerne telesne teže, lahko sklepamo, da je hrbtenica bolj obremenjena, saj masa trupa pritiska navzdol in, ker so mišice trupa šibke, mora več tega pritiska prevzeti hrbtenica. Medvretenčne ploščice se, razen v zgodnji življenjski dobi, prehranjujejo z difuzijo, ta pa je motena, če se premalo gibamo. Ker ne vsrkajo dovolj hranilnih snovi, postajajo vse bolj krhke in tanke, manj prožne, in se zato težje spopadajo z obremenitvami ter so bolj podvržene degeneraciji in poškodbam.

Zaradi svoje lege in gibalnih vsakodnevnih vzorcev človeka sta temu najbolj izpostavljena vratni in ledveni del hrbtenice. Posledica so akutne in kronične bolečine v križu, kar se odraža v posameznikovi kvaliteti življenja. Ne samo, da je pri vsakodnevnih opravilih telesno oviran, pač pa se to odraža tudi v njegovem emocionalnem vedenju in socialnem življenju. Telesna bolečina in slabša zmogljivost pri hoji, sedenju, dvigovanju bremen, družabnem življenju lahko posameznika odtuji od družbe, saj mu otežuje aktivno udejstvovanje tako pri poslovnih kot tudi pri družabnih dejavnostih, kar lahko pusti posledice na emocionalnem področju, bodisi kot živčnost, potrtost ali tudi depresivnost. Posledice posameznikovih težav se odražajo tudi na družbo. Porabijo se velike količine denarja za zdravljenje, pogoste so odsotnosti z delovnega mesta zaradi bolečin ali zdravljenja, slabša je delovna učinkovitost.

Težaško delo za vratne mišice

Za stabilnost vratne hrbtenice in številne gibe glave je odgovoren mišični sistem, sestavljen iz mnogih majhnih mišic. Mišice premikajo samo en del ali povezujejo tudi druga vretenčna telesa. Ker je težišče glave pred vratno hrbtenico, morajo vratne mišice opravljati težaško delo. Če glavo, npr. med delom ob računalniku, potisnemo še malo naprej, so mišice bolj obremenjene, zato ni nič čudnega, da so prav te mišice pogosto prenapete ali zakrčene.

Ledvena hrbtenica

Ledveni usek, zategle in zakrčene mišice, zdrs medvretenčnih ploščic – več kot 70 % vseh bolečin v hrbtu nastane v spodnjem delu hrbta, čeprav ima največja vretenčna telesa in največ mišic. Ta odsek hrbtenice nosi največje breme telesne teže in se zelo upogiba in razteguje, obračanje pa je zelo omejeno. Ledveni del hrbtenice je zaradi nenehne velike obremenitve v vsakdanjem življenju zelo odvisen od sodelovanja različnih struktur. Dobro delujoče dolge, občutljive in krepke mišice ter prožne vezi zagotavljajo brezhiben  spodnji del hrbta. Če se stabilnost gibljive konstrukcije zmanjša, vsakodnevne obremenitve zelo hitro začnejo povzročati težave. Zlasti zasuki postanejo povod za negotovost in preobremenitev posameznih gibalnih segmentov.

In kar je najpomembnejše – ostanite aktivni. Ni boljšega kot vse življenje ostati v dobri formi in zdravi. Spadati (končno) med tiste srečne ljudi, ki ne poznajo (več) bolečin v hrbtu. In če želite to doseči, je še posebej pomembno, da postaneta gibanje in šport del vašega vsakdanjika. Naj vas pri kateremkoli športu ne vodi bolestna ambicioznost; vadite sproščeno in po pameti.

Sedenje na delovnem mestu

  • Vsakih 30 minut vstanite od mize in se malo sprehodite.
  • Telefonirajte stoje.
  • Namesto da sodelavki v sosednji pisarni pošljete elektronsko sporočilo, stopite sami k njej.
  • Spremenite položaj sedenja vsaj vsakih 20 minut, pretegnite se, dvignite ramena proti ušesom, zasukajte se vstran ...
PIŠE: Dunja Gačnik, SD Metulj