LIFESTYLE

Obdarovanje je kot oblika nebesedne komunikacije prisotno že od samih začetkov človeštva. Z njim izražamo hvaležnost, lojalnost, pozornost in ustvarjalnost, ki bistveno presegajo nominalno vrednost darila.

Vse te lastnosti so za dobre odnose v poslovnem svetu še kako pomembne, zato kakovostnim poslovnim darilom dandanes namenjamo večjo pozornost, kot smo jim v preteklosti. S poslovnim darilom želimo vzpostaviti, ohraniti ali poglobiti pozitiven poslovni odnos, prav tako pa dobro izbrano darilo odseva našo osebnost, vrednote našega podjetja in naš odnos do obdarovanca.

Pomemben vidik pri izbiri darila je njegova vrednost.

Slovenska zakonodaja (108. člen Zakona o dohodnini) določa, da se darilo do vrednosti 42 evrov ne všteva v dohodnino. V Sloveniji se podjetja te omejitve načeloma držijo, vendar obstajajo tudi prakse podarjanja dražjih daril. Kljub temu pa vrednost darila ne sme biti tako nizka ali tako visoka, da bi obdarovanca spravljala v zadrego. Ceneno darilo je pogosteje prikaz slabe prakse podjetja kot znak hvaležnosti, prav tako pa lahko izjemno dragoceno darilo predstavlja zagato v primeru, ko obdarovanec darila ne more povrniti.

Oseben pristop je ključ do dobrega poslovanja.

Trendi v poslovnem obdarovanju so vedno bolj osebna in individualizirana darila. Nekoč so formalna darila, kot so pisala, pisemski noži, obtežilniki in koledarji, predstavljali povsem sprejemljivo normo, vendar dandanes težimo k prepoznavnosti, izvirnosti in individualnosti. Če dobro poznate svoje poslovne partnerje, jim lahko podarite darilo, ki bo v skladu z njihovim načinom preživljanja prostega časa ali z njihovimi interesi. To so lahko novosti s področja tehnologije, ekološka ali lokalna ročno izdelana darila, individualizirani izdelki z imenom ali fotografijo, košarice dobrot, omejene ali posebne izdaje nekaterih izdelkov ipd. Odlično darilo je lahko tudi izkušnja, npr. gurmanska večerja, razvajanje v spa centru ali adrenalinsko doživetje. Vsekakor pa v višjih poslovnih krogih veljajo za neprimerna darila izdelki z zelo vidnimi logotipi podjetja in promocijski material.

Kaj pa bonton?

V slovenskem poslovnem prostoru velja nenapisano pravilo, da se s poslovnimi darili obdarujemo ob koncu leta. V vsej množici daril, ki jih takrat prejmejo vaši poslovni partnerji, tvegate, da bo vaše darilo ostalo neopaženo in s tem ne bo doseglo želenega učinka. V tujini se praksa poslovnega obdarovanja že širi na celotno leto oz. obdarovanje poteka v skladu s poslovanjem, česar se poslužujejo tudi nekatera naša podjetja. Kljub temu pa lahko podarjeno darilo ob neprimernem času, npr. pred začetkom pomembnega sestanka ali pred sklenjenim poslom, zelo negativno vpliva na dojemanje medsebojnega poslovanja, saj se lahko napačno razume kot podkupnina ali kompenzacija za sklenjen posel.

Pri obdarovanju je potrebno spoštovati tudi položaj obdarovanca v podjetju. Tako je neprimerno, da poslovna darila, ki so namenjena ljudem na vodilnih položajih, podarja oseba, ki je v vašem podjetju na bistveno nižjem položaju.

Obdarovanje je osebno dejanje, ki od nas zahteva kar nekaj poznavanja, premisleka, izvirnosti in nenazadnje tudi diskretnosti ter poslovne etike. Poslovna darila so pomemben vidik komunikacije podjetja s svojim okoljem, zato jih je potrebno izbirati z dobro mero strokovnosti in sistematičnosti ter v skladu s trženjsko politiko podjetja. Skrbno izbrano in ob pravem času podarjeno darilo lahko poglobi medosebne vezi in zgradi trdne mostove med vami in vašimi poslovnimi partnerji.

Gorazd Kocbek, direktor in lastnik oljarne Kocbek:

Kako naj izbiramo poslovna darila?

Pri poslovnih darilih je pomembno, da so skrbno izbrana in da odražajo karakter podjetja, ki ga podarja. Podjetje se namreč mora identificirati z darilom, saj je le-ta v trenutku obdarovanja enakovreden vizitki, njegova dodana vrednost pa je čustvena nota, ki ga spremlja.

Kako merimo vrednost poslovnih daril?

Vrednost darila se nikakor ne meri le v denarju. Že zgoraj omenjena čustvena nota je izjemnega pomena, darilu pa dodaja vrednost tudi redkost oz. posebnost podarjenega. Naše čokolade ali olja so že same po sebi produkt, ki ni konvencionalen in kot darilo - seveda umeščeno v izbrano embalažo - delujejo ekskluzivno.

Kaj je primerno poslovno darilo za poslovne partnerje?

Vsekakor pa naj bo podarjeno poslovno darilo primerno položaju in statusu osebe, ki ga bo prejela. V naboru izdelkov oljarne Kocbek lahko najdete poslovno darilo, ki ustreza najvišjim standardom in očara še tako zahtevnega posameznika. Pridih ekstravagantnosti, ki jo nosi naša embalaža pa zagotovi unikatnost, ki zlepa nima primere.

www.kocbek1929.com

Nevenka Voršič, direktorica Agaric d.o.o.:

Kako naj izbiramo poslovna darila?

Pomembno je, da darila pripovedujejo zgodbo in da se skladajo z identiteto blagovne znamke. Treba je razmisliti, koga želimo obdariti in kaj želimo izkazati z darilom, šele nato začnemo z izbiranjem pravega darila. Pri tem imamo v mislih uporabnost, všečnost, namen in tudi embalažo poslovnega darila. Darilo mora imeti osebno noto, hkrati pa je priporočljivo, da predstavlja podjetje.

Kako merimo vrednost poslovnih daril?

S poslovnim darilom izkazujemo hvaležnost za dobre poslovne odnose in medsebojno sodelovanje. Namesto vrednosti darila razmislimo o kakovosti in izvirnosti. Poslovno darilo je cenjeno, če je izvirno, kar bo, če bomo vanj vložili čas in domišljijo.

Kaj je primerno poslovno darilo za poslovne partnerje?

Pomembno je, da pripravimo darilo, ki bo zadelo bistvo obdarovanja: doživetje, presenečenje, pričakovanje. V zadnjem času so vse bolj iskana darila s slovensko noto, narejena po meri naročnika in obdarovanca, ki predstavljajo našo kulinarično in etnografsko kulturo, še posebno za partnerje iz tujine. Trendi pa zapovedujejo, da se mora podjetje izogibati masovnim, brezosebnim darilom. Darilo naj bo obdarovancu pisano na kožo.

www.agaric-marketing.si

Branko Horvat, direktor podjetja H.B.C.:

Kakovostno darilo je namenjeno uporabi, s tem pa tudi širjenju reklamnega sporočila in s tem povezanih učinkov. To so spoznali tudi v podjetjih, ki se obnašajo vedno bolj racionalno in stremijo k uporabnosti daril. Seveda pa mora biti dobro promocijsko ali poslovno darilo tudi kakovostno in predvsem izvirno. Vse več je strank, ki na prvo mesto ne postavljajo več cene, temveč predvsem kakovost in uporabnost darila. To so podjetja, ki imajo jasno zastavljeno prodajno strategijo in se zavedajo pomena promocijskih in poslovnih daril. V večini primerov končni znesek ni nič večji, le izbor in količina nakupa je ciljno usmerjena, kar pa zagotovo na koncu prinese boljši rezultat.

PIŠE: Urška Repina